جرثقیل سقفی آویز

جرثقیل سقفی آویز

اگر برای استفاده از جرثقیل‌های سقفی با محدودیت در فضای بین تیر حمال و سقف سالن مواجه هستید، جرثقیل آویز بهترین انتخاب برای شما است؛ این جرثقیل در زیر تیر حمال سالن نصب شده و نیاز شما را برطرف خواهد کرد. جرثقیل سقفی آویز بسیار به جرثقیل‌های تک پل شباهت دارد؛ اختلاف آن‌ها در نوع اتصال به سالن و میزان حرکت عرضی است. این مدل را میتوان با تقریب خوبی، ترکیب جرثقیل تک‌پل و مونوریل دانست. به‌ طور استاندارد این نوع جرثقیل‌ها معمولا تا وزن ۵ تن و دهانه ۲۴ متر ساخته می‌شوند؛ اما فیروزا می‌تواند آن را بر اساس نیاز شما با ظرفیت بالاتر و طول دهانه‌ی بیشتر نیز بسازد.

0 +
پروژه‌های جرثقیل آویز فیروزا

جرثقیل سقفی آویز چیست؟ 

جرثقیل سقفی آویز، شامل دو کلگی است که توسط پل‌ به یکدیگر متصل می‌شوند. این اتصال به گونه‌ای است که کلگی بالای پل قرار می‌گیرد. مزیت استفاده از این سازه، افزایش حداکثری دامنه ی حرکت در راستای عرضی است. با توجه به نوع طراحی جرثقیل آویز، میتوان پل‌ها را تا نزدیک‌ترین فاصله به دیوار یا ستون‌ها ادامه داد. همچنین بالابر نیز می‌تواند به دیوار‌ها بسیار نزدیک شود.

 

کاربرد جرثقیل سقفی آویز

برای جرثقیل آویز سقفی میتوان کاربرد‌های بی شماری نام برد؛ اما اصلی‌ترین دلیل استفاده از جرثقیل آویز می‌تواند ساختار سالن باشد. در برخی سالن‌ها تیر حمال پس از نصب، فاصله کمی تا سقف دارد. در این حالت استفاده از جرثقیل‌ های رونشین امکان پذیر نیست یا بسیار به طراحی خاصی نیاز دارد. لذا در چنین فضاهایی استفاده از جرثقیل آویز گزینه‌ بهتری خواهد بود. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد دلیل دیگر دامنه وسیع تر حرکت عرضی کالسکه است. این ویژگی در سالن‌ها می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. بیشترین استفاده‌ی جرثقیل‌های آویز در انبار‌ها و سالن‌هایی با سقف خرپا است. حتی از این نوع میتوان در ورودی سالن‌ها نیز استفاده نمود.

 

جرثقیل سقفی آویز فیروزا با موتور بالابر دماگ آلمان

انواع جرثقیل سقفی آویز

تفاوت و تنوع جرثقیل آویز بیشتر در نوع اتصال پل به کلگی است. این تفاوت به شرایط خاص سالنی مربوط می‌شود که جرثقیل باید در آن نصب گردد. تفاوت دیگر این جرثقیل‌ها در نوع ضد انفجار آن‌ها است. فیروزا با توجه به محل نصب جرثقیل می‌تواند آن‌ را با خاصیت ضد انفجاری نیز طراحی کند.

 

اجزای جرثقیل سقفی آویز 

با توجه به تشابه بسیار زیاد ساختار جرثقیل آویز و تک پل، اجزای آن‌ها نیز بسیار مشابه است. این جرثقیل نیز دارای سه بخش اصلی است: بخش کالسکه و بالابر، بخش پل و بخش کلگی. بخش کالسکه و بالابر شامل موتور، گیربکس، سیم بکسل، قلاب و دیگر اجزای مربوطه است. بخش پل شامل پل اصلی، تابلو برق و اجزای سیستم برق رسانی عرضی است. در بخش آخر یا کلگی، چرخ ها، ضربه گیر و محرک‌های طولی قرار گرفته اند.

 

ساختار و اجزا جرثقیل سقفی اویز دماگ و فیروزا

طراحی جرثقیل سقفی آویز

با توجه به نوع اتصال جرثقیل به کلگی در جرثقیل سقفی آویز، قطعا نکات مهمی در طراحی پل و دیگر اجزای آن وجود دارد. با توجه به آویز بودن جرثقیل، محاسبات و طراحی  نوع اتصال پل به کلگی در این نوع جرثقیل‌ها بسیار حائز اهمیت است. طول دهانه، نوع کلگی، ضربه گیرها، استاندارد جوش، عرض ورق‌ها و دیگر پارامتر‌های طراحی در این نوع جرثقیل دارای تفاوت هایی با دیگر مدل‌های آن است. فیروزا در سابقه درخشان خود، توانسته است نمونه‌های بسیار زیادی از این نوع را طراحی و به بهره برداری برساند.

 

نصب جرثقیل سقفی آویز 

نصب هرکدام از انواع جرثقیل‌ها، دارای نکات ریز و درشت مخصوص به خود است. تیم فیروزا با استفاده از دانش فنی مهندسی به انضمام تجربه بیش از نیم قرن فعالیت خود ضمن طراحی و ساخت جرثقیل‌های آویز، با بهره‌گیری از تیم تخصصی مونتاژ و راه اندازی، اقدام به نصب جرثقیل طبق استانداردهای بین المللی می‌نماید. نصب موفق و استاندارد جرثقیل، می‌تواند طول عمر مفید دستگاه را تضمین و هزینه نگهداری آن را کاهش دهد.

 

نگهداری جرثقیل سقفی آویز

جرثقیل‌های سقفی آویز نیز مانند تمامی تجهیزات صنعتی به مراقبت و نگهداری دوره‌ای نیاز دارند. این نگهداری تضمین کننده سلامت دستگاه و بهره‌برداری  حداکثری از آن است. بررسی سلامت سیستم برقی، سیم بکسل‌ها، موتورها، ضربه گیر‌ها و دیگر اجزای دستگاه در این برنامه نگهداری قرار می‌گیرد. به طبع در صورت عدم نگهداری درست و به موقع، میتوان شاهد نیاز دستگاه به تعمیرات سنگین باشیم. همچنین امکان بروز خطرات جانی و مالی نیز وجود خواهد داشت.

 

تعمیرات جرثقیل سقفی آویز 

معمولا در دراز مدت، جرثقیل‌های صنعتی به تعویض قطعات و یا تعمیرات نیاز خواهند داشت. این نیاز به برنامه نگهداری، بسیار وابسته است. دستگاه‌هایی که از نگهداری به موقع برخوردار نبوده‌اند، بیش از دیگر دستگاه‌ها نیاز به تعمیرات پیدا کرده‌اند. جرثقیل‌های آویز نیز از این قاعده مستثنی نیستند. قطعاتی مانند ضربه گیرها، چرخ‌ها، سیستم برق، سیم بکسل‌ها و دیگر اجزا، پس از مدتی معلوم نیاز به تعویض دارند. همچنین در صورت استفاده نادرست و خرابی، نیازمند تعمیرات اند.

 

خبرنامه فیروزا

تماشا تحول در صنعت

اگر عضوی از خانواده صنعت ایران هستید و هنوز عضو خبرنامه فیروزا نشده‌اید، با پر کردن فرم، عضوی از خانواده فیروزا شده و خبرنامه را دریافت کنید.

فرم دانلود خبرنامه فیروزا

جهت دانلود خبرنامه