جرثقیل ستونی بازویی

جرثقیل ستونی بازویی

این نوع جرثقیل کاربرد فراوانی در صنعت دارد. این تجهیز در سوله‌ها و مکان‌هایی که امکان استفاده از جرثقیل‌های سقفی یا مونوریل وجود ندارد، بسیار مورد توجه است. این نوع جرثقیل یک بازوی گردان دارد که روی یک ستون و فونداسیون آن نصب شده است؛ از این رو توانایی چرخش 360 درجه را دارد. این مزیت در بسیاری از مکان‌های روباز مورد توجه است. مانند اسکله‌ها و محل‌هایی امکان نصب جرثقیل روی ستون یا سازه را نداشته باشیم. از نظر سهولت در نصب، این جرثقیل بسیار محبوب است؛ اما در اندازه‌ی طول بازو محدودیت‌هایی دارد. برداشته شدن این محدودیت‌ها، ساخت را وارد مرحله طراحی خاص خواهد کرد.

0 +
پروژه‌های جرثقیل ستونی بازویی فیروزا

جرثقیل ستونی بازویی چیست ؟

جرثقیل ستونی بازویی، یک تیر یا پل است که با یک ستون‌ به زمین متصل شده است. این تیر یا پل می‌تواند از 180 الی 360 درجه حول محور ستون چرخش داشته باشد. همچنین بالابر روی تیر می‌تواند به جلو یا عقب حرکت کند که با توجه به حرکت چرخشی این نوع جرثقیل، می‌تواند بسیار کاربردی باشد. محل نصب این نوع جرثقیل ثابت است و در محیط سالن امکان جابه‌جایی آن وجود ندارد. جرثقیل‌های ستونی بازویی، می‌توانند از بالابر‌های دستی یا برقی استفاده کنند.  کنترل این نوع جرثقیل از طریق ریموت( متصل یا بی سیم) انجام می‌پذیرد.

جرثقیل ستونی بازویی دماگ ساخته شده در شرکت فیروزا نمایندگی دماگ المان

کاربرد جرثقیل ستونی بازویی

با توجه به ظرفیت وزنی این نوع جرثقیل، معمولا از آن‌ها در کارگاه‌های بسته‌بندی و مونتاژ قطعات سنگین، کارگاه‌های جوشکاری و ساخت قطعات و… استفاده می‌شود. جرثقیل دیواری بهترین گزینه برای جابه‌جایی قطعات سنگین در کارگاه‌ها است. معمولا این نوع جرثقیل برای جابه‌جایی‌هایی در حدود ۵ تن استفاده می‌شود. اما به‌صورت سفارشی تا وزن‌های بالاتر نیز قابل طراحی است. این ظرفیت وزنی و قابلیت نصب آسان این تجهیز، آن را به یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌های صنایع سبک تبدیل کرده است. اگرچه در جای جای صنایع سنگین نیز از این نوع جرثقیل می‌توان استفاده فراوان نمود.

 

جرثقیل ستونی بازویی نصب شده در ساحل ساخت دماگ و فیروزا نمایندگی دماگ المان
جرثقیل بازویی ستونی دماگ نصب شده در کارخانه تولیدی توسط فیروزا نمایندگی دماگ

انواع جرثقیل ستونی بازویی

متفاوت بودن جرثقیل‌های ستونی با یک‌دیگر مربوط به نوع حرکت بالابر آن‌ها به‌صورت دستی یا برقی بوده که در کنترل بالابر به‌طور برقی از ریموت ( متصل یا بی‌سیم) استفاده می‌شود . از دیگر عوامل ایجاد تنوع در جرثقیل‌های ستونی بازویی می‌توان به موارد خاصی که تیر یا پل به‌صورت کمرشکن طراحی می‌شود و همینطور مواقعی که بر اساس میزان چرخش جرثقیل، ستون را با مقطع دایره‌ای و یا مقطع H می‌سازند، اشاره کرد.

اجزای جرثقیل ستونی بازویی

جرثقیل‌های ستونی بسیار ساده هستند. در کل از سه بخش تشکیل می‌شوند: بخش اول مجموعه‌ی بالابر است که بسته به نوع دستی یا برقی آن، متشکل از چرخ‌ها،‌ موتور‌ها، زنجیر، سیم بکسل و… است. بخش دوم پل یا تیر است که بالابر روی آن نصب می‌گردد و بخش سوم ستون جرثقیل است که مجموعه‌ی بالابر و پل به آن متصل می‌شوند.

 

جرثقیل بازویی ستونی زرد رنگ ساخت دماگ المان و شرکت فیروزا

طراحی جرثقیل ستونی بازویی

طراحی جرثقیل های بازویی دیواری وابستگی مستقیمی به میزان باری که قرار است جابه‌جا کند، دارد. در این نوع جرثقیل، طول تیر در حالت استاندارد، نمی‌تواند بیش از ۸ متر باشد. بر اساس نوع استفاده و میزان بار، طول تیر باید به دقت محاسبه و در حالت بهینه طراحی شود. در صورتی که محاسبات و طراحی دقیق انجام نشود،‌ امکان خطر در هنگام استفاده بسیار بالا خواهد بود.

 

طراحی و نصب جرثقیل بازویی با تیر و ستون گرد در کارخانه توسط فیروزا

نصب جرثقیل ستونی بازویی

نصب جرثقیل ستونی بسیار مهم است زیرا کل بار به یک ستون وارد می‌شود. مهار این ستون به فوندانسیون محل نصب وابسته است. طبق فوندانسیون محل نصب، ستون جرثقیل به روش‌های مختلفی نصب می‌گردد. استفاده از انواع بولت‌ها و روش‌های نصب دیگر، وابسته به ظرفیت وزنی بالابر و جنس فوندانسیون است.

 

نصب جرثقیل بازویی ستونی 5 تن توسط بولت روی سیمان در فیروزا
نصب جرثقیل ستونی بازویی توسط فونداسیون و بتن ارمه در فیروزا

خبرنامه فیروزا

تماشا تحول در صنعت

اگر عضوی از خانواده صنعت ایران هستید و هنوز عضو خبرنامه فیروزا نشده‌اید، با پر کردن فرم، عضوی از خانواده فیروزا شده و خبرنامه را دریافت کنید.

فرم دانلود خبرنامه فیروزا

جهت دانلود خبرنامه