جرثقیل دروازه‌ ای

جرثقیل دروازه ای

جرثقیل دروازه ای، بهترین انتخاب برای فضاهای باز است. همچنین جهت فضاهایی که سازه‌ی سالن توانایی نصب بالابر ندارد و یا به بالابری نیاز است که به سازه سالن وابستگی نداشته باشد و به  عبارتی مستقل از سالن باشد؛ میتوان از جرثقیل دروازه ای استفاده کرد. جرثقیل دروازه ای خود در انواع متفاوت دو‌پل، تک‌پل و کالسکه گردان ساخته می‌شود. حرکت این جرثقیل روی ریل‌های زمینی است. با توجه به مستقل بودن این نوع جرثقیل دروازه ای از سازه‌ی سالن، این جرثقیل بسیار مورد توجه صنایع مختلف از جمله کشتیرانی است. استاندارد‌های ساخت جرثقیل دروازه ای در قسمت پل‌ها از استاندارد‌های ساخت جرثقیل دو پل و تک پل تبعیت می‌کند.

0 +
پروژه‌های جرثقیل دروازه‌ای فیروزا

جرثقیل دروازه ای چیست؟

جرثقیل دروازه ای در ساختار پل بسیار به جرثقیل‌های سقفی دو پل و تک پل شباهت دارد. تفاوت این نوع در داشتن ستون است. این ستون به کلگی جرثقیل متصل است. جرثقیل‌های دروازه ای توسط ستون‌های خود روی ریل زمینی حرکت می‌کنند. نام‌ این جرثقیل از شکل ساختاری آن گرفته شده است؛ اگر از روبه‌رو به آن نگاه کنیم مانند دروازه‌‌ای کامل است، سازه‌ای شامل سه ضلع. جرثقیل دروازه ای به سازه‌ی سالن متصل نیست. همین ویژگی باعث جذابیت این جرثقیل‌ها شده است زیرا کاربرد آن‌ها را بی‌شمار می‌کند.

 

جرثقیل دروازه ای فیروزا نمایندگی دماگ المان

جرثقیل نیم دروازه ای چیست؟

جرثقیل نیم دروازه ای ترکیبی از جرثقیل دروازه‌ ای و سقفی است. در این نوع جرثقیل یک کلگی، مانند جرثقیل سقفی، روی تیر حمال سالن و کلگی دیگر، مانند جرثقیل دروازه ای روی زمین است. کاربرد‌های جرثقیل نیم دروازه ای در مواقعی است که نیاز به پوشش بخشی از سالن به بالابر باشد.

 

 

جرثقیل نیم دراوزه ای ساخت فیروزا و دماگ المان

انواع جرثقیل دروازه ای

جرثقیل‌های دروازه‌ ای و نیم دروازه ای دارای دو دسته‌ی اصلی‌ هستند: نوع ساده و نوع کنسول دار . هر کدام از این دو دسته نیز دارای دو نوعِ تک پل، جهت ظرفیت وزنی و طول دهانه‌ی کمتر و نوع دو پل جهت ظرفیت‌های وزنی و طول دهانه‌ی بالاتر هستند. جرثقیل دروازه ای ساده، در واقع همان جرثقیل سقفی با دو ستون در ابتدا و انتهای آن است. کالسکه در این نوع، بین دو ستون حرکت عرضی دارد. پل جرثقیل دروازه ای کنسول دار، از یک طرف یا دو طرف از ستون ها فراتر رفته است. این مدل در مواردی که به حرکت عرضیِ بیشتر از محدوده‌ی جرثقیل نیاز است، مانند بارگیری کشتی در بنادر، کاربرد دارد.

جرثقیل دروازه ای کنسول دار ساخت فیروزا نمایندگی دماگ المان

کاربرد جرثقیل دروازه ای

به دلیل عدم نیاز به نصب جرثقیل روی تیر حمال سالن، جرثقیل دروازه ای بسیار پرکاربرد است. با حذف سالن و سازه‌ی آن، این جرثقیل توانایی نصب و خدمات‌دهی در هر فضایی از جمله فضای باز را دارد. همین امر این جرثقیل را به گزینه‌ی محبوب کشتیرانی و بنادر تبدیل کرده است. علاوه بر این، جرثقیل های دروازه ای در خارج از سالن‌ها، ورودی سالن‌ها و داخل سالن‌ها قابل نصب هستند؛ پس در کاربرد بسیار با محدودیت کمتری نسبت به دیگر جرثقیل‌ها ظاهر می‌شوند. نوع نیم دروازه ای نیز با توجه به ساختار خود، در داخل و خارج سالن‌ها نصب می‌گردد. این نوع بهترین گزینه برای سالن‌هایی است که عرض بسیار زیادی دارند ولی نیاز به استفاده از جرثقیل را در تمام عرض خود ندارند.

جرثقیل نیم دراوزه ای ساخت فیروزا و دماگ المان

اجزای جرثقیل دروازه ای

با توجه به تشابه بسیار زیاد ساختار جرثقیل دروازه ای و جرثقیل سقفی تک پل و دو پل، اجزای آن‌ها نیز بسیار مشابه است. این جرثقیل دارای چهار بخش اصلی است: بالابر، پل، ستون و کلگی. بخش کالسکه و بالابر شامل موتور، گیربکس، سیم بکسل، قلاب و دیگر اجزای مربوطه است. بخش پل شامل پل اصلی، تابلو برق و اجزای برقی، راهرو یا گذرگاه است. بخش سوم، ستون‌های جرثقیل است که پل‌ها را به کلگی وصل می‌کند و اجزایی مانند نردبان روی آن نصب شده است. بخش آخر کلگی است که روی زمین می‌نشیند و چرخ‌ها، ضربه‌گیر و محرک‌ها روی آن قرار گرفته‌اند. 

طراحی جرثقیل دروازه ای

طراحی این نوع جرثقیل بسیار شبیه به جرثقیل سقفی است با این تفاوت که طول کلگی بسیار بیشتر است. همچنین طراحی ستون‌ها نیز به آن اضافه می‌شود. طراحی ستون‌ها بسیار مهم است زیرا بار زیادی را تحمل می‌کنند. همچنین با توجه به حرکت کل مجموعه و مقید نبودن جرثقیل به جایی بجز ستون‌ها، مهار نیرو‌ها امری ضروری است. طراحی جرثقیل نیم دروازه ای نیز ترکیبی از جرثقیل سقفی و دروازه ای است که نکات خاص خود را دارد.

اجزا تشکیل دهنده جرثقیل های دروازه ای فیروزا نمایندگی دماگ المان

نصب جرثقیل دروازه ای

نصب هر کدام از انواع جرثقیل‌ها، دارای نکات فراوان و منحصر به  خود است. فیروزا ضمن طراحی و ساخت جرثقیل‌های دروازه ای و نیم دروازه ای، با بهره‌گیری از تیم متخصص خود، اقدام به نصب می‌نماید. تکنسین‌های فیروزا با بهره‌مندی از آموزش های فنی مهندسی به انضمام تجربه‌ی بیش از نیم قرن فعالیت شرکت، در محل نصب حاضر می‌شوند. نصب موفق و استاندارد جرثقیل، می‌تواند طول عمر مفید دستگاه را تضمین نماید.

نگهداری جرثقیل دروازه ای

جرثقیل‌ها نیز مانند تمامی تجهیزات صنعتی به مراقبت و نگهداری دوره‌ای نیاز دارند. این نگهداری تضمین کننده‌ی سلامت دستگاه و بهره‌وری حداکثری از آن است. بررسی سلامت سیستم برقی، سیم بکسل‌ها، محرک‌ها، ضربه‌گیر‌ها و دیگر اجزای دستگاه در برنامه‌ی نگهداری قرار می‌گیرد. به‌طبع در صورت عدم نگهداری درست و به‌موقع، ممکن است شاهد نیاز دستگاه به تعمیرات سنگین باشیم. همچنین احتمال بروز خطرات جانی و مالی نیز وجود خواهد داشت.

تعمیرات جرثقیل دروازه ای

معمولا در دراز مدت، جرثقیل‌های صنعتی به تعویض قطعات و یا تعمیرات نیاز خواهند داشت. این نیاز به برنامه‌ی نگهداری دستگاه بسیار وابسته است. دستگاه‌هایی که از نگهداری به‌موقع برخوردار نباشند، بیش از سایر دستگاه‌ها نیازمند تعمیرات می‌شوند. جرثقیل‌های دروازه ای نیز از این قاعده مستثنی نیستند. قطعاتی مانند ضربه‌گیرها، چرخ‌ها، سیستم برق، سیم بکسل‌ها و دیگر اجزا، پس از مدتی معلوم نیاز به بازرسی و در صورت لزوم نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. همچنین در صورت استفاده نادرست و خرابی، نیازمند تعمیرات هستند.

مراحل نصب جرثقیل دروازه ای فیروزا نمایندگی دماگ المان

خبرنامه فیروزا

تماشا تحول در صنعت

اگر عضوی از خانواده صنعت ایران هستید و هنوز عضو خبرنامه فیروزا نشده‌اید، با پر کردن فرم، عضوی از خانواده فیروزا شده و خبرنامه را دریافت کنید.

فرم دانلود خبرنامه فیروزا

جهت دانلود خبرنامه