جرثقیل دو پل 200 تن
شرکت ملی صنایع مس ایران

جرثقیل دو پل 200 تن شرکت ملی صنایع مس ایران

این جرثقیل دو پل بدون توقف در حال کار است!
بزرگترین چالش این پروژه کار مداوم جرثقیل در محیطی بشدت آلوده و با حرارت بالاست<br> کلیه‌ی تجهیزات و حتی کابین این تجهیز، نسوز و مجهز به سیستم‌های ضد حریق‌اند

جرثقیلی خاص در تمامی ابعاد

جرثقیل دوپل 100/100 تن ساخته شده توسط شرکت فیروزا در سال 1387، از همه جهات بسیار خاص بوده است. شرایط کاری این جرثقیل به گونه‌ای بود که نیاز به طراحی‌ای خاص و دقیق باشد. این جرثقیل باید جایگزین جرثقیل‌های ساخته شده در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی میشد.  وظیفه اصلی این جرثقیل حمل پاتیل‌های ذوب بصورت دوطرفه است. هر پاتیل به یکی از بالابر‌های 100 تن متصل است. در مجموع جرثقیل دو پاتیل را جابجا میکند. این تجهیز دارای سیستم روانکاری داخلی و همچنین سیستم PLC‌ است.

طراحی جرثقیل دوپل با کار مداوم

یکی از موارد خاص این جرثقیل، کار مداوم و بدون توقف آن است. با توجه به برنامه تولید و شیفت کاری مجموعه مس سرچشمه، این دستگاه بصورت مداوم باید عملیات پر و خالی کردن پاتیل‌ها را پیش ببرد.

کار در محیطی آلوده با حرارت بالا

مورد خاص بعد، محیط بسیار آلوده و پرحرارت این جرثقیل است. بدلیل برخورد مستقیم شعله با جرثقیل، نیاز بود تمامی تمهیدات ضد حریق در ساخت جرثقیل رعایت شود. کابین جرثقیل دو پل مذکور، مجهز به فیلترهای تصفیه دائمی هوا، شیشه‌های نشکن، سکوریت و ضد حریق، سیستم خنک کاری مداوم پیشرفته است.

سیستم‌های ایمنی پیشرفته

با توجه به پرخطر بودن فضای کاری، نیاز به سیستم‌های ایمنی پیشرفته بیش از پیش احساس میشد. سیستم ترمز اضطراری پیشرفته سقوط بار، در زمان سقوط پاتیل‌ها بلافاصله فعال میشود. همچنین به کمک سیستم عدم جمع شدن سیم بکسل‌ها بروی هم، ایمنی بالابر و پاتیل‌ها کاملا حفظ خواهد شد.

برق‌ رسانی ایمن

با توجه به دمای بالا و شعله‌های مستقیم کوره‌ها، نیاز به سیستم برق رسانی‌ای کاملا نسوز طبیعی است. این سیستم متشکل از کابل‌های نسوز با روکش‌های نسوز و سیستم اطفا حریق است. ایمینی سیستم برق‌رسانی، ایمنی کل تجهیز را تضمین میکند.

سیستم توزین دقیق

از دیگر موارد خاص این جرثقیل دوپل، میتوان به سیستم توزین آن اشاره کرد. این سیستم بصورت مداوم وزن پاتیل‌ها را به مرکز مخابره میکند. در محسابات تولید روزانه شرکت و همچنین مقدار افزودنی‌های پاتیل، این ویژگی بسیار کارگشاست. دقت این سیستم توزین در به خلوص رساندن مواد درون پاتیل بسیار کاربردی است.

مشخصات پروژه

  • نوع: جرثقیل سقفی دوپل
  • ظرفیت وزنی: 100/100 تن
  • طول دهانه: 21 متر
  • سال ساخت: 1387
  • محل نصب پروژه : اکرمان
  • پیمانکار: صنایع مس ایران
  • صنعت مربوطه: صنایع فولاد

خبرنامه فیروزا

تماشا تحول در صنعت

اگر عضوی از خانواده صنعت ایران هستید و هنوز عضو خبرنامه فیروزا نشده‌اید، با پر کردن فرم، عضوی از خانواده فیروزا شده و خبرنامه را دریافت کنید.

فرم دانلود خبرنامه فیروزا

جهت دانلود خبرنامه