جرثقیل‌ سقفی دو پل فوق سنگین 230 تن
نیروگاه فراب داریان

جرثقیل دوپل فوق سنگین 230/10 تن نیروگاه آبی فراب داریان

طراحی و ساخت این جرثقیل سقفی دو پل بسیار خاص و محدود است زیرا سرعت عملیات این جرثقیل بسیار کمتر از دیگر موارد مشابه است!
بزرگ‌ترین چالش این پروژه، فعالیت جرثقیل در محیطی به‌شدت مرطوب و با سرعتی بسیار پایین است. وظیفه‌ی اصلی بالابر 230 تن این جرثقیل،‌ جانمایی و نصب درست روتور ژنراتور است. این کار نیاز به سرعتی فوق العاده پایین و دقتی بسیار بالا دارد.

جرثقیل دو پل و حساسیت در عملیات

جانمایی و نصب روتور ژنراتور، عملیاتی بسیار حساس و دقیق است. اگرچه تعداد دفعات این عملیات بسیار کم است؛ اما حساسیت آن ایجاب می‌کند که از تجهیزاتی دقیق استفاده شود. جهت انجام این نوع عملیات، جرثقیل دو پل 230/10 تن که از تولیدات فیروزا است؛ برای نیروگاه آبی داریان کرمانشاه، توسط متخصصین فیرزوا بهینه شده است. در این جرثقیل، موتورها باید سرعت بسیار پایینی را تولید کنند؛ این امر فشار زیادی را به موتورها تحمیل می‌کند. در این حالت خنک کاری موتور‌ها بسیار حائز اهمیت است. وظیفه‌ی این خنک کاری بر عهده‌ی فن‌های اضافی تعبیه شده در این جرثقیل است؛ که ماحصل آن منجر به حرکت میکرو اسپید جرثقیل می‌شود.

جرثقیل دو پل با ساختار سفارشی

سرعت بسیار کم بالابر 230 تن، باعث روشن ماندن موتور و استهلاک بسیار زیاد آن می‌شود. بعد از نصب روتورها، نیازی به استفاده از سیستم میکرو اسپید جرثقیل نیست؛ از این‌رو جهت تعمیر و نگهداری ژنراتور‌ها، از 200 تن ظرفیت جرثقیل استفاده می‌شود. همچنین جهت جابه‌جایی‌های روزمره‌ی قطعات نیز، از ظرفیت 10 تن دستگاه استفاده می‌شود. بالابر 10 تنی این مجموعه با سرعت 16 متر بر دقیقه، ‌تمامی نیازهای غیر سنگین سایت را رفع می‌کند.

جرثقیل دو پل با سیستم هیتر ضد رطوبت

کار کردن ادوات جرثقیل در محیط مرطوب نیروگاه آبی، قطعا موجب تخریب تجهیزات خواهد شد. از این‌رو در ساخت تجهیزات برای این محیط‌ها، باید از سیستم‌های ضد رطوبت یا رطوبت‌گیر استفاده نمود. جهت رطوبت‌زدایی از موتورهای حساس بالابر، از سیستم هیتر استفاده شده است. هیتر، پس از سرد شدن محیط و دستگاه که موجب ایجاد آب مایع در موتور می‌شود، رطوبت زدایی را شروع می‌کند. از این سیستم در تابلو برق‌های جرثقیل نیز استفاده شده است تا سیستم برق نیز دچار مشکل نشود.

سازه‌ای مقاوم و قابل کنترل

جهت محافظت از سازه در مقابل خوردگی ناشی از رطوبت، رنگ‌آمیزی بدنه به شکلی خاص و با ضخامتی بالا انجام می‌شود. این سازه‌ی فولادی عظیم توسط اپراتور به دو روش کنترل می‌شود. در حالت اول اپراتور می‌تواند سازه را از کابین کنترل نماید و در حالت دوم می‌تواند به‌وسیله‌ی ریموت از خارج کابین، عملیات کنترل را انجام دهد.  

چرخ‌های فولادی جرثقیل دو پل با سیستم روانکاری

جهت حرکت سازه از چرخ‌های فولادی استفاده شده است. این چرخ‌ها نیز در مقابل سایش، مقاومت فوق العاده‌ای دارند. جهت حرکت طولی سازه، 8 عدد چرخ با قطر 630 میلی‌متر در نظر گرفته شده است. همچنین حرکت عرضی جرثقیل توسط 8 چرخ با قطر 500 میلی‌متر انجام می‌شود. جهت روانکاری بلبرینگ‌ها، از سیستم روانکاری خودکار مرکزی استفاده می‌شود. با روشن کردن دستگاه، گریس به تمامی بلبرینگ‌ها پمپاژ می‌شود تا آن‌ها را غرق در روغن نگه دارد. این سیستم مانع کاهش طول عمر بلبرینگ‌ها خواهد شد.

جرثقیل دو پل فراب

مشخصات پروژه

  • نوع: جرثقیل سقفی دوپل
  • ظرفیت وزنی: 230/10 تن
  • طول دهانه: 18 متر
  • سال ساخت: 1392
  • محل نصب پروژه : کرمانشاه
  • پیمانکار: فراب
  • صنعت مربوطه: صنایع نیروگاهی

خبرنامه فیروزا

تماشا تحول در صنعت

اگر عضوی از خانواده صنعت ایران هستید و هنوز عضو خبرنامه فیروزا نشده‌اید، با پر کردن فرم، عضوی از خانواده فیروزا شده و خبرنامه را دریافت کنید.

فرم دانلود خبرنامه فیروزا

جهت دانلود خبرنامه