بالابر زنجیری

بالابر زنجیری جرثقیل

بالابر‌های زنجیری به دلیل قیمت اقتصادی‌تر نسبت به بالابر‌های سیم بکسلی، همیشه مورد توجه بوده‌اند. از نظر کیفی، این دو تیپ بالابر‌ها با هم تفاوتی ندارند. بالابر‌های زنجیری،‌ حداکثر تا ظرفیت وزنی 5 تن را پشتیبانی می‌کند؛ از این‌رو پیشنهاد فیروزا برای جرثقیل‌های زیر 5تن، استفاده از بالابر‌های زنجیری است. برندهای زیادی در حیطه ساخت بالابر‌های زنجیری نقش دارند. پیشنهاد و برند مورد استفاده شرکت فیروزا،‌ برند دماگ آلمان است.

بالابر زنجیری چیست؟

بالابر زنجیری، یکی از ادوات و انواع جرثقیل است که در صنایع کوچک و متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد. عنصر محرک یا همان کشنده اصلی این وسیله زنجیر است که به کمک برق یا نیروی انسانی به حمل و جابه‌جایی بار کمک می‌نماید. بسته به طراحی و نوع وسیله، بالابرهای زنجیری قادر هستند اجسام کمتر از ۵۰۰ کیلو تا ۱۵ تن را به راحتی جابه‌جا کنند.

بالابرهای زنجیری در مقایسه با انواع جرثقیل، سبک و قابل حمل هستند و صاحبان صنایع می‌توانند آنها را در پروژه‌های مشخص به راحتی جابه‌جا کنند.

 

 

کاربرد و مزایای بالابر زنجیری در جرثقیل سقفی

 

 

بالابرهای زنجیری اغلب در صنایع کوچک و متوسط مانند نساجی، خودروسازی، انبار، آهن و فولاد به کار گرفته می‌شوند. دیگر کاربردهای بالابر زنجیری به شرح زیر است:

  • بالابرهای زنجیری می‌توانند دستگاه‌ها را برای تراز کردن در محیط جابه‌جا کنند.
  • بالابرهای زنجیری می‌توانند برای تعمیر و نگهداری انواع قطعات آبکاری و جوشکاری مورد استفاده قرار بگیرند.
  • این تجهیزات در محیط‌های مختلف برای بارگیری انواع اجسام استفاده می‌شوند.
  • بالابرهای زنجیری برای نصب انواع قطعات در ماشین آلات صنعتی مانند فرز، تراشکاری، حفاری و بورینگ کاربرد دارند.
  • جابجایی و کمک به بارگیری «کابین سندبلاست» و «رنگ کوره» به کمک بالابرهای زنجیری انجام می‌شود
  • می‌توان از بالابرهای زنجیری برای جدا کردن قطعاتی که در کارگاه شکسته یا خراب شده‌اند استفاده کرد.
  • بالابرهای زنجیری در ایجاد تعادل برای کار با برخی از ماشینهای تخصصی مانند دریل و…مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

انواع بالابر زنجیری 

بالابرهای زنجیری به طور کلی در دو دسته برقی و دستی قرار می‌گیرند که در ادامه به اختصار هر کدام از آنها را توضیح می‌دهیم:

بالابر زنجیری دستی

در بالابر زنجیری دستی، از زنجیر و چند چرخ دنده به عنوان مولد و منتقل کننده قدرت استفاده می شود. در حقیقت در این نوع بالابر، زنجیر با عبور از چرخ دنده‌ها نیروی لازم برای جا‌به‌جایی اجسام را ایجاد می‌کند. چرخ دنده‌ها در این بالابر به نحوی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند که امکان انتقال قدرت به شکل حداکثری فراهم شود.

بالابرهای زنجیری دستی در مقایسه با نوع برقی، طراحی ساده‌تری دارند و با دستورالعمل راحت‌تری عملیات انتقال بار را انجام می‌دهند. به دلیل سبک بودن این نوع بالابر، جابه‌جایی و انتقال آن هم راحت‌تر است.

بالابر زنجیری برقی

در این نوع بالابر از یک موتور به عنوان تولید کننده نیرو استفاده می‌شود و نیروی ایجاد شده توسط جریان الکتریکی، بار را به حرکت در می‌آورد. بالابر زنجیری برقی از نظر شکل و ساختار شباهت فراوانی به بالابر دستی دارد؛ با این حال بالابرهای برقی توسط یک صفحه کلید آویز یا چند دکمه به حرکت، توقف و تغییر حالت در می‌آیند. 

بالابر زنجیری برقی در مقایسه با نوع دستی با سرعت بیشتری اشیا را جابه‌جا می‌کند. به همین دلیل این نوع بالابر اغلب در صنایعی مثل خودروسازی، حمل و نقل، نگهداری و تحویل مواد، کارگاه‌های ساخت و فرآوری، ریخته گری و فولاد، نساجی و صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

فراموش نکنید که منظور از بالابر برقی الزاما به کار افتادن این وسیله به کمک جریان برق نیست. بلکه برق در اینجا نمادی از ماشینی بودن وسیله است و یک بالابر برقی می‌تواند به کمک نیروهای متعدد دیگری مانند بنزین و یا به صورت هیدرولیکی اجسام را جابه‌جا کند.

بالابر زنجیری دماگ فیروزا

بهترین برندهای تولید کننده بالابر زنجیری

در حال حاضر برندهای متعددی در زمینه تولید بالابر زنجیری فعالیت می‌کنند. نباید فراموش کرد که برند و سازنده بالابر به طرز قابل توجهی در نحوه عملکرد و کاربرد آن اثرگذار است. برخی از بهترین برندهای تولید کننده بالابر زنجیری، شامل برندهای اشتال و دماگ می‌شوند که جزئیات آنها به شرح زیر است:

بالابر زنجیری برند دماگ

شرکت دماگ آلمان یکی از تولید کنندگان انواع جرثقیل‌های سقفی، قطعات جرثقیل، موتور و گیربکسهای این وسیله است که در بیش از ۶۰ کشور دنیا به فعالیت می‌پردازد. بالابرهای زنجیری این برند با توجه به طراحی و نوع محصول، ویژگی‌های منحصر به فردی دارند:

  • ظرفیت حمل بار از ۲۵۰ کیلوگرم تا ۲۵ تن
  • بدنه آلیاژی آلومینیوم سبک و مقاوم
  • مجهز به سیستم ترمز مغناطیسی جانبی
  • استفاده از برق ۳۶/۲۴ ولت برای حفظ ایمنی اپراتور
  • ابعاد استاندارد جهت استفاده در محیط با سقف کوتاه
  • کلید محدود کننده بالا و پایین
  • استفاده از قلاب از جنس فولاد فورج شده
  • مجهز به زنجیر آلیاژی FEC جهت کار در محیط‌های بارانی، آب دریا و مواد شیمیایی
  • مجهز به سیستم‌های ترمز اضطراری و حفاظت توانی معکوس

 

بالابر زنجیری برند اشتال

اشتال یکی دیگر از برندهای شناخته شده در زمینه تولید جرثقیل است که مانند دماگ، در زمینه ساخت محصولات و تجهیزات مرتبط با جرثقیل فعالیت می‌کند. بالابرهای زنجیری این برند نیز مزایای منحصر به فردی دارند که در ادامه برخی از آنها را به اختصار توضیح می‌دهیم:

 

  • استفاده از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین تکنولوژی‌ در ساخت بالابر زنجیری
  • استفاده از زنجیرهای پایدار و مقاوم
  • بالابر و دستگاه های ضد انفجار
  • مجهز به ترمزهای برقی سریع و دو طرفه
  • کیفیت بالای ساخت
 
شرکت مهندسی فیروزا به عنوان نماینده رسمی جرثقیل دماگ و اشتال در ایران با ارائه بهترین گونه از این تجهیزات با بالابر زنجیری یا سیم ، نیاز شما را با کیفیت برتر دنیا برطرف خواهد کرد.

خبرنامه فیروزا

تماشا تحول در صنعت

اگر عضوی از خانواده صنعت ایران هستید و هنوز عضو خبرنامه فیروزا نشده‌اید، با پر کردن فرم، عضوی از خانواده فیروزا شده و خبرنامه را دریافت کنید.

فرم دانلود خبرنامه فیروزا

جهت دانلود خبرنامه