انواع موتور گیربکس طولی و عرضی در جرثقیل ها

موتور گیربکس که به آن الکتروگیربکس نیز می‌گویند، یکی از تجهیزات متداول در صنایع است که به تغییر دور موتور اصلی وسیله کمک می‌کند. جرثقیل‌های سقفی نیز مانند دیگر وسایل صنعتی، به کمک موتورگیربکس‌ها سرعت و میزان نیروی خود را تغییر می‌دهند و این انرژی را به کمک چرخ‌ها به حرکت تبدیل می‌کند.

در این مطلب با شما از انواع موتور گیربکس‌های رایج در صنعت جرثقیل شامل گیربکس طولی و عرض صحبت می‌کنیم و به شما می‌گوییم که رایج‌ترین نوع این وسیله کدام است.

موتور گیربکس جرثقیل چیست؟

اگر بخواهیم کلمه گیربکس Gearbox را به فارسی دقیق ترجمه کنیم، اولین عبارت بدست آمده چیزی با مفهوم «جعبه دنده» است. البته این ترجمه تفاوت چندانی با مکانیزم فنی این وسیله ندارد. موتور گیربکس‌ها در حقیقت ترکیبی از دنده‌ها و یک الکتروموتور هستند که به تغییر سرعت و نیروی موتور اصلی وسیله کمک می‌کنند. جرثقیل های سقفی به کمک موتور گیربکس خود به صورت طولی و عرضی به حرکت در خواهند آمد.

موتور گیربکس جرثقیل دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

موتور گیربکس‌های جرثقیل، دو وظیفه مهم و اساسی دارند. اول اینکه نیرو را از موتورهای عادی دریافت می‌کنند و در درجه دوم سرعت و شدت این نیرو را تغییر داده و به جرثقیل منتقل می‌نمایند. در حقیقت موتورهای گیربکس با دریافت نیرو از موتورهای عادی، آن را به شدت و سرعت مورد نیاز تغییر داده و به جرثقیل انتقال می‌دهند.

بنابراین اغراق نیست که اگر بگوییم در صورت خراب شدن گیربکس، فرایند انتقال نیرو و انجام کار جرثقیل با اخلال مواجه می‌شود. اصلا به همین دلیل است که گیربکس جرثقیل‌ سقفی، یکی از ضروری‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات این وسیله به حساب می‌آید.

انواع موتور گیربکس جرثقیل‌ها

موتورهای گیربکس با توجه به توان جرثقیل و نوع حرکت آن انتخاب می‌شوند. هر چقدر توان جرثقیل بالاتر باشد، گیربکس آن هم باید قدرت بیشتری داشته باشد. به همین دلیل در طراحی و ساخت جرثقیل‌ها از انواع مختلف گیربکس استفاده می‌شود. به صورت کلی گیربکس جرثقیل‌ها به دو نوع عرضی و طولی تقسیم می‌شود. موتور گیربکس‌های طولی و عرضی جرثقیل برای انتقال حرکت از موتور به دیگر اجزای جرثقیل مانند درام بالابر، درام کشش، قطعات درایو، صفحات پایه و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه هر یک از این دو مدل را به شما توضیح می‌دهیم و با شما درباره ویژگی‌های آنها صحبت می‌کنیم؛ هر یک از این موتورها یک نوع حرکت در جرثقیل ها را سبب خواهند شد.

موتور گیربکس طولی جرثقیل چیست؟

گیربکس‌های طولی اغلب برای انتقال حرکت از موتور به درام بالابر استفاده می‌شوند. درام بالابر وسیله‌ای است که برای بالا و پایین آوردن بار در جرثقیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موتور گیربکس‌ها در مقایسه با گیربکس‌های عرضی، طول بیشتری دارند و در نتیجه نیرو و گشتاور بیشتری را به جرثقیل انتقال می‌دهند.

موتورگیربکس عرضی جرثقیل چیست؟

موتور گیربکس عرضی، دستگاهی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و باعث حرکت عرضی جرثقیل می‌شود. این موتور به یک چرخ دنده متصل است؛ چرخ دنده‌ای که خود نیز به یک ریل عرضی وصل شده و آن را به حرکت در می‌آورد.

موتور گیربکس‌های عرضی برای انتقال حرکت از موتور به درام و سایر اجزای جرثقیل مانند قطعات درایو و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها به دلیل عرض کمتر، انتخاب بهتری برای فضاهای کوچک به حساب می‌آیند. بد نیست که بدانید موتور گیربکس‌های عرضی معمولا در جرثقیل‌های برجی و کانتینربر استفاده می‌شوند. 

انواع موتور گیربکس‌های طولی و عرضی جرثقیل

موتورهای گیربکس طولی و عرضی بسته به جزئیات فنی، در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند که برخی از محبوب‌ترین و متداول‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • موتور گیربکس حلزونی جرثقیل 

  • موتور گیربکس شافت موازی یا آویز جرثقیل

  • موتور گیربکس خورشیدی جرثقیل

موتور گیربکس حلزونی جرثقیل 

موتور گیربکس حلزونی از جمله پرطرفدارترین و پرکاربردترین گیربکس جرثقیل است. این وسیله در مقایسه با دیگر گیربکس‌ها، حجم و ابعاد جمع و جور تری دارد و از توان کمتری استفاده می‌کند. همانطور که از نامش پیداست، این گیربکس ظاهری گرد و حلزونی شکل دارد و به عنوان یکی از ارزان‌ترین نوع از انواع گیربکس در جرثقیل‌های سبک بکار گرفته می‌شود.

موتور گیربکس شافت موازی یا آویز جرثقیل

گیربکس آویز یا شافت موازی نوع دیگری از گیربکس جرثقیل است که برای کاهش سرعت، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجا که شافت موتور و شافت کاهنده سرعتِ این وسیله روی صفحات موازی واقع شده‌اند، به این گیربکس «شافت موازی» می‌گویند. 

موتور گیربکس شافت موازی طراحی جمع و جوری دارد و در برابر گشتاور بالا و نیروهای شعاعی مقاوم است. همچنین به دلیل لرزش کم این گیربکس، استفاده از آن سر و صدای کمتری تولید می‌کند. بد نیست که بدانید این گیربکس نیز مانند مدل حلزونی، قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای دارد.

موتور گیربکس خورشیدی جرثقیل

گیربکس خورشیدی یا سیاره‌ای، از جمله جدیدترین موتورگیربکس‌های عرضه شده در صنعت جرثقیل است که به دلیل استقامت و دقت بالا، محبوبیت فراوانی در میان اهالی صنعت دارد.

بهترین برندهای موتور گیربکس جرثقیل

برند‌ها و مدل‌های مختلفی از گیربکس و الکتروموتور برای استفاده در جرثقیل‌های سقفی وجود دارند که بعضی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

دماگ

برند دماگ Demag یکی از برند‌های معتبر آلمانی در زمینه تولید درایوها – (گیربکس، الکتروموتور) و سایر تجهیزات جرثقیل‌های سقفی است. دماگ تمام تجهیزات مرتبط با جرثقیل‌های سقفی را با بهترین کیفیت در سطح جهانی تولید و عرضه می‌کند.

پودم و بالکانکار

پودم و بالکانکار از برند‌های بلغاری در زمینه تولید گیربکس و تجهیزات مختلف جرثقیل‌های سقفی شناخته می‌شوند. این شرکت‌های بلغاری به دلیل توزیع انواع موتور‌های الکتریکی و گیربکس، محبوبیت فراوانی در اروپا دارند.

ایلماز

برند ایلماز Yilmaz محصول ترکیه یکی دیگر از برند‌های معتبر تولید کننده گیربکس و الکتروموتور جرثقیل‌های سقفی شناخته می‌شود.

مهم‌تری نکات خرید موتور گیربکس جرثقیل

خرید موتور گیربکس مانند دیگر تجهیزات و قطعات صنعتی، کاملا بستگی به هدف کاری و نوع جرثقیل دارد. با این حال بهتر است که پیش از تهیه این وسیله به نکات زیر نیز توجه کنید:

  • توان یا کیلو وات دستگاه
  • تعداد دور در دقیقه (RPM)  و تعداد دور خروجی 
  • ساختار کلی موتور گیربکس(هالو شفت یا شافت مستقیم)
  • نحوه اتصال به موتور (فلنج دار یا پایه دار)
  • تک سرعته یا دو سرعته
  • مدل شافت(هزار خار یا تک خار)
  • سایز یا اندازه شافت
  • گروه کاری
  • سطح حفاظتی یا  IP 
  • برند سازنده و کشور مبدا

البته که واضح است در زمان خرید جرثقیل سقفی، نوع و مشخصات فنی موتور گیربکس های طولی و عرضی ارائه شده و مهندسین مشاور و طراح فیروزا کاملا بهترین گزینه را پیشنهاد خواهند داد.

قیمت گیربکس جرثقیل سقفی

همانطور که به شما گفتیم، بسته به جزئیات فنی و هدف کار با جرثقیل، موتورگیربکس‌های متنوعی با توان انتقال قدرت متفاوت در بازار وجود دارند. به همین دلیل قیمت موتور گیربکس طولی و عرضی در جرثقیل های سقفی با توجه به عواملی مانند قدرت بر حسب کیلووات، کیفیت ساخت و توان آن متغیر است.

چگونه طول عمر موتور گیربکس را افزایش دهیم؟

رعایت این موارد طول عمر موتور گیربکس را افزایش می‌دهد و عملکرد کیفی و فنی آن را بهبود می‌‎بخشد:

  • سرویس‌های منظم و دوره‌ای: بهتر است که به صورت دوره‌ای، روغن موتور گیربکس را تعویض کرد و سایر قطعات آن را مورد بررسی قرار داد.
  • خودداری از استفاده بیش از حد: باید از استفاده بیش از حد از موتور گیربکس اجتناب نمود و طبق دستورالعمل آن عمل کرد.
  • استفاده از قطعات یدکی با کیفیت: یک نکته مهم در افزایش طول عمر موتور گیربکس، استفاده از از قطعات یدکی با کیفیت برای تعمیر آن است که فیروزا تماما آن را برای شما تامین خواهد کرد.

نحوه تمیز کردن انواع موتور گیربکس طولی و عرضی جرثقیل

علاوه بر موارد بالا، بهتر است که از روش‌های دیگری هم برای تمیز کردن موتور گیربکس‌های عرضی و طولی استفاده کنید تا طول عمر این وسیله افزایش یابد یا برای خدمات پس از فروش با فیروزا در ارتباط باشید:

  • قبل از هر کاری برق موتور را قطع کنید.
  • با استفاده از یک برس نرم یا اسفنج خشک، آلودگی‌های موتورگیربکس را پاکسازی نمایید.
  • در صورتی که موتور گیربکس آلودگی‌ها و گرد و غبار سنگینی دارد، می توانید از مواد شوینده ملایم و محلول شستشو استفاده نمایید. 
  • بهتر است مواد شوینده را روی یک پارچه نرم بریزید و آن را به دقت روی سطح موتور گیربکس پخش کنید. سپس با استفاده از آب و یک پارچه نرم، مشغول پاک کردن موتور گیربکس شوید.
  • موتور گیربکس را با یک پارچه نرم خشک نمایید.

 

روش های نگهداری موتور گیربکس های طولی و عرضی

برخی از مهم‌ترین نکات در نگهداری از موتورگیربکس‌های طولی و عرضی جرثقیل به شرح زیر هستند:

  • دفترچه راهنما سازنده را به دقت مطالعه کرده و مطابق با آن عمل نمایید.
  • برای جلوگیری از ورود آب و خاک به داخل موتور گیربکس، پوشش محافظ آن را بررسی کرده و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.
  • در صورت قرار گرفتن موتور گیربکس در معرض دمای بالا، از روغن با ویسکوزیته بالا و در شرایط و آب و هوای سرد، از روغن با ویسکوزیته پایین کمک بگیرید.
  • در زمان تعویض روغن، از محصولات با کیفیت و مناسب برای موتور گیربکس استفاده کنید. 
  • برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل موتور گیربکس، فیلتر هوا را در دوره های منظم چک نمایید.
  • هنگام استفاده از جرثقیل، دمای موتور گیربکس را بررسی کنید. در صورتی که دمای آن بسیار بالاست، به دقت علت آن را بررسی نموده و در صورت لزوم از یک فرد متخصص برای رفع مشکل کمک بگیرید.
  • برای جلوگیری از هرگونه نشتی، بهتر است که بررسی چرخه‌های خنک کننده، پیچ و مهره‌ها و سیالات محصول را به صورت دوره‌ای انجام دهید.

جمع‌بندی ؛ خرید موتورگیربکس از فیروزا

انتخاب و تهیه تجهیزات مناسب برای جرثقیل‌های سقفی، یکی از نکات بسیار مهم در تمام صنایع و پروژه‌های بزرگ و حتی کوچک به حساب می‌آید. نباید فراموش کرد که تهیه تجهیزات بی کیفیت و کم قیمت، باعث صدمات جبران ناپذیری به جرثقیل ها و در نتیجه کل خط تولید خواهد شد.

همانطور که پیش از این گفتیم، خرید موتورگیربکس‌ها به عوامل مختلفی مانند سرعت کار، قدرت، محدودیت فضایی و همچنین مشخصات فنی پروژه بستگی دارد. خوشبختانه شما می‌توانید با مشاوره از مهندسین فیروزا بهترین خرید موتور گیربکس و یا تمام تجهیزات وابسته ( قطعات یدکی ) و جرثقیل های سقفی با خدمات پس از فروش را تجربه کنید. فیروزا به عنوان بزرگترین تولید کننده جرثقیل سقفی ، نماینده رسمی جرثقیل دماگ و سایر برندهای برتر دنیا در ایران است.

خبرنامه فیروزا

تماشا تحول در صنعت

اگر عضوی از خانواده صنعت ایران هستید و هنوز عضو خبرنامه فیروزا نشده‌اید، با پر کردن فرم، عضوی از خانواده فیروزا شده و خبرنامه را دریافت کنید.

فرم دانلود خبرنامه فیروزا

جهت دانلود خبرنامه