جاروبک جرثقیل سقفی چیست؟

در سال‌های اخیر استفاده از جرثقیل‌های برقی به رشد بی‌سابقه‌ای رسیده است. ابعاد استاندارد، کیفیت بالا و کارایی متنوع این تجهیزات باعث شده است تا بسیاری از صنایع در کارگاه‌ها یا کارخانه‌ها برای بالا و پایین بردن مصالح، تجهیزات و ماشین آلات از آنها استفاده کنند.

جرثقیل‌های برقی با توجه به مدل‌های مختلف از اجزای متنوعی هم تشکیل شده‌اند. اجزایی که هریک به تنهایی مانند سیستمی پیچیده آماده به کار هستند و به کاربری بهتر و آسانتر جرثقیل‌ها کمک می‌نمایند. یکی از این اجزا تشکیل دهنده، جاروبک است که جرثقیل های سقفی بدون آن قادر به کار نخواهند بود. در ادامه با شما از این قطعه مهم جرثقیل صحبت می‌کنیم و به اختصار درباره آن توضیح می‌دهیم.

جاروبک چیست؟

جاروبک یکی از مهم‌ترین و پر مصرف‌ترین قطعات الکتریکی در جرثقیل‌های سقفی است. این وسیله برای هدایت جریان برق بین سیم‌های ثابت و چرخان جرثقیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت اصلی‌ترین کاربرد جاروبک رساندن جریان الکتریسیته به جرثقیل است که به کمک حرکت روی شین، این انتقال را انجام می‌دهد.

جاروبک‌ها معمولا از چهار شاخه لولایی یا کفشک مسی تولید شده‌اند که هر شاخه، یکی از رشته‌های برق را به کابل انتقال می‌دهد. این وسیله همچنین با توجه به مدلی که دارد، میزان متفاوتی از برق را به جرثقیل انتقال می‌دهد.

کاربرد جاروبک در جرثقیل سقفی

جاروبک‌ها با توجه به نوع جرثقیل و میزان آمپر برق انتقال دهنده، می‌توانند در موارد خاص و متعددی مورد استفاده قرار بگیرند. بعضی از مهم‌ترین موارد استفاده جاروبک تجهیزات برقی و خصوصا جرثقیل سقفی به شرح زیر هستند:

  • استفاده از جاروبک در موتورهای جریان مستقیم Direct current or DC motor) ) .موتور مستقیم موتور الکتریکی است که برق جریان مستقیم را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند.
  • استفاده از جاروبک به عنوان مولد همزمان
  • استفاده از جاروبک برای خط ریکلایمر
  • استفاده از جاروبک به عنوان خط برق رسان جرثقیل سقفی
  • استفاده از جاروبک برای موتورهای اسلیپ رینگ. موتور اسپرینگ ریل یک وسیله الکترومکانیکی است که امکان انتقال سیگنال‌های برق و انرژی را از یک ساختار ایستا به چرخشی فراهم می کند. 
  • استفاده از جاروبک در خط برق واگن

انواع جاروبک جرثقیل سقفی

به طور کلی جاروبک به دو نوع جاروبک شین بسته و جاروبک شین باز تقسیم می‌شود که در ادامه به اختصار آنها را توضیح می‌دهیم:

جاروبک شینه بسته

همانطور که از نامش مشخص است، در این نوع جاروبک از شین بسته استفاده می شود. این جاروبک از 4 ذغال کربنی تشکیل شده است که با اتصال به ریل‌های مسی داخل شین، جریان برق را انتقال می دهند. معمولا از این نوع وسیله برای انتقال برق آمپرهای پایین‌ و در بازه تا ۲۳۰ آمپر استفاده می گردد.

جاروبک شینه باز

جاروبک‌های شین باز تنها از یک زغال تشکیل شده‌اند و اغلب برای انتقال برق با ولتاژهای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها می‌توانند در انتقال جریان برق، با پوشش PVC یا بدون پوشش آلومینیومی به کار گرفته شوند.

اجزای تشکیل دهنده جاروبک

مانند هر وسیله صنعتی جاروبک‌‎ها نیز اجزای تشکیل دهنده خاص خود را دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • زغال جاروبک جرثقیل سقفی
  • بازو به همراه فنر
  • عایق
  • پایه نگهدارنده
  • کابل

بهترین برندهای ایرانی و خارجی جاروبک

جاروبک‌‌ها با توجه به شرکت سازنده تفاوت‌های محدودی نیز با یکدیگر دارند. تفاوت‌هایی که اغلب در مواردی مانند کیفیت مواد، طراحی، توانایی انتقال برق، قابلیت سفارشی سازی و قیمت خلاصه می‌شوند.

با این حال بعضی از بهترین شرکت‌های تولید کننده جاروبک که در سطح بین المللی به تولید این وسیله می‌پردازند، جاروبک‌های شرکت آلمانی « دماگ DEMAG»، شرکت کانادایی «ومفلر Wampfler» و شرکت آمریکایی «Wieland» یا ویلما ایتالیا هستند.

در میان برندهای ایرانی نیز بعضی از بهترین گزینه‌ها شامل جاروبک‌های ساخته شده توسط برندهای رافد صنعت، پویا الکتریک، سوپر فلکس و آکاپ می‌شوند. شرکت مهندسی فیروزا برای جرثقیل های سقفی تولیدی خود، از بهترین برندهای داخلی و خارجی متناسب با پروژه برای جاروبک ها استفاده می کند.

مهمترین ویژگی‌ها و مشخصات جاروبک جرثقیل

از مهمترین مشخصات جاروبک جرثقیل سقفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت الکتریکی

مقاومت الکتریکی جاروبک جرثقیل سقفی باید به شکلی باشد که برق بدون مشکل و به صورت مداوم از کلکتور به جرثقیل منتقل شود.

حرکت درجه‌ای

جاروبک جرثقیل سقفی باید به طور دائمی و بدون مشکل کار کند تا هنگام حرکت جرثقیل، برق را به طور مداوم انتقال دهد.

مقاومت در برابر حرارت

جاروبک جرثقیل سقفی با داشتن مقاومت مناسب در برابر حرارت می‌تواند در محیط‌های با دمای بالا و عملکرد شدید هم به صورت بهینه کار کند.

تعداد حلقه‌های تماس

 تعداد حلقه‌های تماس روی جاروبک جرثقیل سقفی مشخص می‌کند که چند خط برق را می‌توان از طریق کلکتور انتقال داد. این مقدار باید با تعداد خطوط برقی موجود در سیستم جرثقیل سقفی در هماهنگی باشد.

قطر حلقه‌های تماس

 قطر حلقه‌های تماس روی جاروبک، باید در هماهنگی با اندازه سیستم برقی جرثقیل سقفی باشد.

عمر مفید جاروبک جرثقیل

عمر مفید کلکتور جرثقیل سقفی باید به اندازه‌ای باشد که احتمال تعویض آن در کوتاه مدت به حداقل برسد. در صورت عمر بالای جاروبک هزینه نگهداری و تعمیر این وسیله کاهش خواهد یافت.

نکات مهم و اساسی برای خرید جاروبک های جرثقیل سقفی

حالا که با شما از جاروبک و ویژگی‌های آن صحبت کردیم، بد نیست که موارد مهمی را هم درباره خرید این وسیله با شما در میان بگذاریم:

  • نوع کاربرد جاروبک برای شین باز و شین بسته را در نظر بگیرید
  • بازوها و فنر جاروبک شین باز را پیش از خرید تست کنید
  • در جاروبک شین بسته حتما زغالها و فنر محصول را بررسی نمایید.
  • چرخ‌های جاروبک را تست کنید که مشکلی نداشته باشند.
  • متناسب با مشخصات جرثقیل سقفی، جاروبک خود را انتخاب کنید.

کلام آخر، لزوم استفاده از جاروبک باکیفیت در جرثقیل‌های سقفی‌ 

جاروبک از جمله ملزومات و تجهیزات مهم جرثقیل‌های برقی به حساب می‌آید. این وسیله با توجه به طراحی و مدلی که دارد می‌تواند در انتقال برق به جرثقیل در حال حرکت کمک نماید.

شرکت مهندسی فیروزا با بیش از نیم قرن سابقه درخشان در صنعت جرثقیل سازی است که در جرثقیل های خود انواع جاروبک را با تکنولوژی روز و بهترین کیفیت استفاده می نماید و ضمنا میتواند این تجهیزات را برای شما فراهم کند. شما می‌توانید برای تهیه این وسیله و سایر ملزومات مرتبط با جرثقیل، به کمک فیروزا بهترین گزینه را جهت پروژه‌های خود تهیه نمایید.

خبرنامه فیروزا

تماشا تحول در صنعت

اگر عضوی از خانواده صنعت ایران هستید و هنوز عضو خبرنامه فیروزا نشده‌اید، با پر کردن فرم، عضوی از خانواده فیروزا شده و خبرنامه را دریافت کنید.

فرم دانلود خبرنامه فیروزا

جهت دانلود خبرنامه