جرثقیل سقفی تک پل

جرثقیل سقفی تک پل

جرثقیل سقفی تک پل کاربرد‌های فراوانی در صنایع سبک و سنگین دارد. به‌طور استاندارد ظرفیت وزنی جرثقیل تک‌ پل بین 1 الی 10 تن و طول دهانه حداکثر می‌بایست 24 متر باشد؛ اما فیروزا می‌تواند به‌صورت سفارشی و بسته به نیاز مشتری، این جرثقیل را تا ظرفیت‌های خیلی بالاتر و با طول دهانه‌ی بیشتر نیز بسازد.  همچنین جرثقیل تک پل در تمامی سوله‌ها با سقف کوتاه یا بلند کاربرد دارد که با توجه به شرایط هر سوله، نوع طراحی پل جهت اتصال به کلگی متفاوت می‌شود.

0 +
پروژه‌های جرثقیل سقفی تک پل فیروزا

جرثقیل سقفی تک پل چیست؟

جرثقیل تک پل نوعی از جرثقیل‌های سقفی است که در آن بالابر از دو کلگی و یک پل متصل بین آن‌ها تشکیل شده است. در این جرثقیل کالسکه و بالابر معمولا زیر پل به صورت آویزان نصب می‌شود.کلگی‌ها توسط چهار چرخ‌ به ریل متصل‌اند که معمولا دو چرخ محرک و دو چرخ متحرک‌ است. از نظر ساختاری جرثقیل‌های سقفی تک پل و دو پل بسیار به هم شباهت دارند؛ اما تفاوت‌های اساسی نیز وجود دارد که منجر به کاربرد‌های خاص هر کدام می‌شود. (جهت مطالعه‌ی جرثقیل سقفی دوپل اینجا کلیک کنید.) جرثقیل سقفی تک پل دارای شش حرکت است: حرکت بالا و پایین قلاب بالبر، حرکت چپ و راست مجموعه بالابر و حرکت عقب و جلو کل مجموعه در راستای طول سالن.

کاربرد جرثقیل سقفی تک پل

از جرثقیل سقفی تک پل در مقایسه با جرثقیل دو پل برای ظرفیت‌های وزنی کمتر استفاده می‌شود؛ از این‌رو مناسب سالن‌ها و کارگاه‌های کوچک است (سالن با دهانه کم). این جرثقیل در صنایع کوچک و انبار‌ها  برای جابجایی‌های عرضی و طولی بسیار کاربرد دارد اما این بدان معنا نیست که این تجهیز در سالن‌های بزرگ قابل استفاده نیست، بلکه با توجه به حرکت آزادانه‌تر کالسکه، این جرثقیل کاربرد‌های فراوانی خواهد داشت. معمولا در صنایع سنگین از جرثقیل تک پل به‌ عنوان مکمل جرثقیل دو پل در سالن‌های بزرگ استفاده می‌شود. 

انواع جرثقیل سقفی تک پل

جرثقیل‌‌های سقفی تک پل معمولا روی تیر حمال سالن نصب می‌شوند. نکته مهم در این جرثقیل‌ها این است که بالابر از پل آویزان خواهد بود؛ این موضوع در محاسبات ارتفاع بسیار اهمیت دارد. نوع طراحی اتصال پل به کلگی نیز بسیار به شرایط سالن وابسته است. با توجه به ساختار و شرایط سالن، نوع اتصال پل به کلگی می‌تواند 9 حالت‌ متفاوت داشته باشد.

اجزای جرثقیل سقفی تک پل 

جرثقیل سقفی تک پل دارای سه بخش اصلی است: مجموعه‌ی کالسکه و بالابر، پل و کلگی. هر کدام از این مجموعه‌ها دارای زیرمجموعه‌‌هایی نیز هستند. بالابر خود شامل موتور، گیربکس، سیم بکسل، قلاب و … است. مجموعه‌ی پل شامل پل اصلی، تابلو برق، خطوط برق رسانی و دیگر اجزا است. کلگی نیز شامل سازه‌ی فلزی، چرخ‌های حرکت طولی، موتور‌ها و ضربه گیرها است. هر کدام از این اجزا طبق نیاز و بصورت اختصاصی طراحی می‌شوند.

طراحی جرثقیل سقفی تک پل  

طراحی جرثقیل تک پل مانند دیگر جرثقیل‌ها به تجربه و دانش فنی زیادی نیاز دارد به خصوص اگر ابعاد و ظرفیت وزنی از حالت استاندارد بیشتر باشد. فیروزا به‌ عنوان با تجربه‌ترین سازنده‌ی جرثقیل‌های سفارشی در کشور، طی 54 سال گذشته توانسته است دانش فنی و تجربه خود را در اختیار صنعت کشور قرار دهد. تمامی جرثقیل‌های تک پل ساخته شده توسط فیروزا به‌صورت سفارشی و خاص بوده‌اند. این خاص بودن در نوع‌های ضد انفجار جرثقیل‌ها بیشتر ملموس است. فراتر رفتن از حدود استاندارد نیازمند محاسبات و قدرت ساخت بالایی است؛ قدرتی که فیروزا آن را در اختیار دارد.

نصب جرثقیل سقفی تک پل 

پس از طراحی و ساخت جرثقیل‌های تک پل، محصول نهایی جهت نصب به محل پروژه انتقال می‌یابد. تیم مونتاژ و راه اندازی فیروزا همزمان با رسیدن جرثقیل، اقدام به مونتاژ و نصب در محل مورد نظر خواهند کرد. این نصب خود به تجربه‌ای بالا نیاز دارد. کوچک‌ترین خطا در نصب می‌تواند منجر به حوادثی جبران ناپذیر شود. همچنین طول عمر بالا و نیاز به نگهداری کمتر جرثقیل خود حاصل یک نصب موفق و استاندارد است.

نمایش اجزا اصلی جرثقیل سقفی تک پل فیروزا دماگ المان

نگهداری جرثقیل سقفی تک پل 

هر تجهیزی، پس از نصب و راه‌اندازی، در فواصل زمانی معین نیاز به نگهداری دارد. در جرثقیل‌های تک پل، بخش بالابر جرثقیل، باید به‌طور منظم بازرسی و نگهداری شود. سیم بکسل‌ها، چرخ‌ها، موتورها و تمامی ادوات باید به‌موقع بررسی شوند. این امر ضمن بالا بردن عمر جرثقیل، باعث جلوگیری از خسارات و بروز خطرات احتمالی خواهد شد. همچنین رعایت این امر برای ادوات برقی و الکترونیکی، ضربه‌گیرها و چرخ‌های پل نیز لازم است.

تعمیرات جرثقیل سقفی تک پل 

قطعا هر دستگاهی پس از مدتی، نیاز به تعمیرات دارد. معمولا در جرثقیل‌ها عمده‌ی خرابی‌ها مربوط به قطعات مصرفی است که باید به‌موقع عوض شوند. همچنین معمولا قطعاتی در اثر استفاده‌ی نادرست خراب می‌شوند. محرک‌ها، گیربکس، سیستم برقی و … به هر دلیلی می‌توانند پس از مدتی کارایی خود را از دست بدهند؛ تیم خدمات پس از فروش فیروزا در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند این موارد را برطرف سازند.  

خبرنامه فیروزا

تماشا تحول در صنعت

اگر عضوی از خانواده صنعت ایران هستید و هنوز عضو خبرنامه فیروزا نشده‌اید، با پر کردن فرم، عضوی از خانواده فیروزا شده و خبرنامه را دریافت کنید.

فرم دانلود خبرنامه فیروزا

جهت دانلود خبرنامه