جرثقیل دیواری چیست؟ (Wall Crane)

یکی از رایج‌ترین گونه های جرثقیل‌ صنعتی، جرثقیل‌ دیواری است. همانطور که از نامش مشخص است، این جرثقیل روی دیواره کارگاه، بدنه ماشین آلات و یا ستون‌های موجود در سالن‌ها و سوله‌ها نصب می‌شود. جرثقیلی که نسبت به تجهیزات مشابه، روش نصب، راه اندازی، نگهداری و تعمیرات آسان‌تر و مقرون به صرفه‌تری دارد و به صورت کلی عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

در ادامه از جزئیات این نوع جرثقیل صحبت می‌کنیم و به شما می‌گوییم که جرثقیل دیواری چیست و بهتر است در چه مواردی از جرثقیل دیواری برای حمل بار استفاده کنید.

جرثقیل دیواری چه کاربردی دارد؟

جرثقیل دیواری بهترین گزینه برای حمل بار و جابه‌جایی کالا در کارگاه‌ها و سوله‌های کوچک و کم ارتفاع است. این نوع جرثقیل با نصب روی بخشی از دیواره پروژه مورد نظر، می‌تواند بار یا سایر اجسام را به صورت طولی حرکت دهد. می توان این جرثقیل‌ها را در هر ارتفاعی و بنا به خواسته کارفرما طراحی، نصب و راه اندازی کرد.

شعاع و گردش بازوی جرثقیل دیواری، با در نظر گرفتن محل نصب جرثقیل، چیزی حدود ۴۵ تا ۲۲۰ درجه است. حرکت بازوی این جرثقیل هم بسته به نیاز کارفرما، معمولا به دو صورت دستی و موتور گردان انجام می‌شود. البته که این نوع جرثقیل در مدل‌های برقی نیز وجود دارد که نوع حرکتِ بازو در این مدل‌ها به صورت انحصاری طراحی می‌گردد.

به طور کلی جرثقیل دیواری چیزی شبیه به بالابر افقی یا لبه‌ای است. اجازه بدهید تا برای درک بهتر این مطلب ساز و کار کامل این وسیله را شرح دهیم. در این نوع جرثقیل، یک سر لبه به یک براکت یا سیستم اصلی نصب دیوار محکم می‌شود. در حالی که سر دیگر آن به شکل قلاب، سیم یا شکل دیگری از سیستم بالابر طراحی شده و مصالح را جابه‌جا می‌کند.

بسته به واحد و تنظیمات دستگاه، لبه ممکن است در امتداد طول یا عرض دیوار و به سمت بالا یا پایین حرکت کند. این حرکت اغلب در امتداد راهنماها یا مسیرها اتفاق می‌افتد. بعضی از جرثقیل‌های دیواری از یک بازوی تلسکوپی هم تشکیل شده‌اند تا انعطاف بیشتری برای دسترسی به اشیا و مصالح داشته باشند.

انواع جرثقیل دیواری چیست؟

جرثقیل‌ دیواری که نوعی جرثقیل بازویی هستند ، بر اساس نوع عملکرد، شیوه کار، ظرفیت حمل و نقل و ارتفاع، به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. فراموش نکنید که انتخاب هر یک از این جرثقیل‌ها کاملا به عوامل مختلفی از جمله نوع پروژه و میزان بودجه شما بستگی دارد.

در ادامه دسته‌بندی‌های مختلف جرثقیل‌های دیواری را به اختصار توضیح می‌دهیم: 

انواع جرثقیل‌های دیواری بر اساس شیوه حرکت

 یکی از اصلی‌ترین طبقه بندی جرثقیل‌های دیواری بر اساس نوع حرکت و شیوه جابه‌جایی بار است. در این حالت جرثقیل‌ها در دو دسته ۱۸۰ درجه و مفصلی قرار می‌گیرند:

انواع جرثقیل‌های دیواری بر اساس شیوه حرکت

 یکی از اصلی‌ترین طبقه بندی جرثقیل‌های دیواری بر اساس نوع حرکت و شیوه جابه‌جایی بار است. در این حالت جرثقیل‌ها در دو دسته ۱۸۰ درجه و مفصلی قرار می‌گیرند:

جرثقیل دیواری با زاویه چرخش بازویی تا ۱۸۰ درجه

این نوع از جرثقیل‌های دیواری می‌توانند به جای حرکت دورانی، به صورت طولی حرکت کنند. این جرثقیلها معمولا برای حمل و نقل بار در محیط‌های کوچک و کم عرض مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جرثقیل دیواری مفصل دار

جرثقیل‌های دیواری مفصل دار در جهت دسترسی به گوشه‌ دیواره یا بدنه ساختمان طراحی شده‌اند. کاربری این نوع جرثقیل‌ها برای حمل و نقل بار در محیط‌های باریک و پیچ در پیچ است.

انواع جرثقیل‌های دیواری بر اساس شیوه نصب

شیوه نصب جرثقیل‌های دیواری با توجه به شرایط متفاوت است. بنابراین اگر در محیطی خاص تصمیم به نصب جرثقیل دیواری گرفته‌اید، بهتر است که با شیوه‌های نصب آن هم آشنا شوید:

جرثقیل دیواری کنسول دار

جرثقیل دیواری کنسول دار به کمک یک لبه مستحکم در بالای دیوار نصب می‌شود. این واحد جرثقیل برای به حداکثر رساندن سطح بالابر در محیط‌هایی با سقف کم ارتفاع کاربرد دارد.

جرثقیل دیواری میله دار

این جرثقیل دیواری، در وسط یا میانه دیوار و به کمک میله‌های کراوات مانند نصب می‌شود. نصب این جرثقیل برخلاف روش قبل ارزان است و بهترین گزینه در محیط‌هایی است که سقف مرتفعی دارند.

انواع جرثقیل‌های دیواری بر اساس ظرفیت

جرثقیل‌های دیواری از نظر ظرفیت به دو دسته تقسیم می شوند:

جرثقیلهای دیواری سبک وزن 

جرثقیلهای دیواری سبک وزن ابعاد و اندازه‌کوچکی دارند، برای حمل و نقل بارهای سبک مورد استفاده قرار می‌گیرند و نسبت به سایر جرثقیل‌ها ارزان‌تر و مقرون به صرفه هستند.

جرثقیلهای دیواری سنگین وزن

کاربرد این نوع جرثقیل‌ها برای جابه‌جایی و حرکت بار و اجسام بزرگ و سنگین است. 

انواع جرثقیل‌های دیواری بر اساس نیروی محرکه

جرثقیلهای دیواری می‌توانند بر اساس نوع عملکرد به دسته‌های زیر نیز تقسیم شوند:

جرثقیل دیواری دستی

این نوع جرثقیل به صورت دستی کار می‌کند و برای حرکت بار و بازوی خود به نیروی انسانی نیاز دارد.

جرثقیل دیواری برقی

نیروی محرکه این جرثقیل به کمک برق است و برخلاف نوع قبلی، به نیروی انسانی برای حرکت بار و بازو احتیاج ندارد.

انواع جرثقیل‌های دیواری بر اساس نوع عملکرد

این جرثقیل‌ها از نظر نوع عملکرد هم در دو دسته قرار می‌گیرند: 

جرثقیلهای دیواری تک بازو

جرثقیلهای دیواری تک بازو برای حمل و نقل بار در یک جهت کاربرد دارند و بیشتر مناسب محیط‌ها و کارگاه‌های کوچک هستند.

جرثقیلهای دیواری دو بازو

جرثقیلهای دیواری دو بازو می‌توانند بار یا سایر اجسام را در دو جهت حرکت دهند. در اغلب پروژه‌های بزرگ از این نوع جرثقیل استفاده می‌شود. 

انواع جرثقیل‌های دیواری بر اساس ارتفاع

یکی دیگر از انواع تقسیم بندی جرثقیل‌های دیواری بر اساس میزان ارتفاع است:

جرثقیلهای دیواری کوتاه

جرثقیل‌های دیواری کوتاه برای حمل و نقل بار در ارتفاعات کم مناسب هستند و بیشتر در محیط‌های کوچک به کار گرفته می‌شوند. 

جرثقیلهای دیواری بلند

این نوع از جرثقیل‌های دیواری می‌توانند در ارتفاعات زیاد، بار و سایر اجسام را بلند یا جابه‌جا کنند. 

ویژگی ها و کاربرد جرثقیل دیواری

جرثقیل‌های دیواری بسته به نوع پروژه و میزان بار می‌توانند با هزینه‌ای مناسب و مقرون به صرفه و با کم‌ترین تنظیمات در صنایع مختلف به کار گرفته شوند. این جرثقیل‌ها اغلب برای حمل و نقل بارهای سنگین در ارتفاعات کم کاربرد دارند و بیشتر مناسب فضاهای بسته مانند کارگاه‌ها، سوله‌ها و ایستگاه‌های مونتاژ هستند.

جرثقیل‌ دیواری همچنین می‌تواند به جرثقیل‌های اصلی کمک کرده تا با سهولت بیشتری اجسام و کالاهای خود را در حجم بالا منتقل کنند. علاوه بر این، آنها این قابلیت را دارند تا در زیر جرثقیل‌های سقفی قرار بگیرند و با کم‌ترین مزاحمت عمل باربرداری را در ایستگاه‌های کاری انجام دهند.

جرثقیل‌های دیواری بیشترین راندمان را در فضاهای کاری شلوغ از خود نشان می‌دهند. برای مثال در کارگاه‌هایی که ماشین آلات بسیاری وجود دارد، استفاده از این جرثقیل‌ها می‌تواند در تسریع روند کار موثر باشد. بسیاری از کارفرمایان نیز در کارگاه‌ها و فضاهای کاری که به دلیل ارتفاع بلند امکان نصب جرثقیل سقفی وجود ندارد از جرثقیل دیواری استفاده می‌کنند. 

تفاوت Jib Crane و Wall Crane چیست ؟

عموما جرثقیل‌های دیواری و جرثقیل های جیب کرین، شباهت و اشتراکات زیادی با هم دارند. اما همانطور که از نام آنها پیداست، بسته به نوع نصب و تکیه گاه آنها تفاوت هایی خواهند داشت. جرثقیل دیواری یا wall crane تکیه گاهی روی خود سازه ( به شکل های مختلف خواهد داشت ) اما جیب کرین ها روی ستون خود بر روی زمین نصب می شوند. به همین سبب در کارایی متناسب با سوله و کارگاه تفاوت هایی خواهند داشت اما ذات عملکرد آنها مانند یکدیگر است.

جرثقیل‌های دیواری در چه صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

جرثقیلهای دیواری در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعضی از این صنایع به شرح زیر هستند:

  • جرثقیل دیواری در ساختمان سازی: مهم‌ترین کاربرد جرثقیل‌های دیواری استفاده از آنها در حمل و نقل و جابه‌جایی مصالح ساختمانی در ارتفاعات کم است.
  • جرثقیل دیواری در تعمیر و نگهداری: این جرثقیل‌ها برای حمل و نقل تجهیزات و قطعات تعمیر و نگهداری، به ویژه در ارتفاعات کم و فضاهای بسته تر کاربرد دارند.
  • جرثقیل دیواری در صنایع تولیدی: در این صنایع از جرثقیل دیواری برای حمل و نقل مواد اولیه و محصولات در ارتفاعات پایین استفاده می‌شود.

مزایا و معایب جرثقیل دیواری

مانند هر وسیله و تجهیزات صنعتی، جرثقیل‌ دیواری هم معایب و مزایای خود را دارد.

مزایای استفاده از جرثقیل‌های دیواری

  • جرثقیل‌های دیواری به راحتی نصب و راه اندازی می‌شوند.
  • در مقایسه با دیگر جرثقیل‌ها، جرثقیل‌های دیواری هزینه نگهداری پایین‌تری دارند.
  • ایمنی استفاده از جرثقیل‌های دیواری نسبت به تجهیزات مشابه بیشتر است.

معایب استفاده از جرثقیل‌های دیواری

  • ظرفیت حمل و نقل جرثقیل‌های دیواری پایین است.
  • اغلب جرثقیل‌های دیواری در ارتفاع محدود مصالح را جابه‌جا می‌کنند.

اجزای جرثقیل دیواری چیست؟

حالا که با انواع جرثقیل دیواری و کاربردهای آن آشنا شدید، بد نیست که کمی هم درباره اجزای تشکیل دهنده و ساز و کار این وسیله آشنا شوید. اجزای تشکیل دهنده اصلی جرثقیل‌های دیواری به شرح زیر هستند:

  • پایه جرثقیل: پایه اصلی‌ترین بخش جرثقیل است که به دیوار یا سقف متصل شده و وزن بار و جرثقیل را بر عهده دارد.
  • بازوی جرثقیل: بازوی جرثقیل به جابه‌جایی و حمل و نقل بار کمک می‌کند.
  • کابل و قلاب: این پکیج کمک می‌کند تا بار به بازوی جرثقیل متصل شود.
  • کنترلر جرثقیل: کنترلر وظیفه حرکت بازوی جرثقیل و کنترل حرکت بار را بر عهده دارد.
  • موتور جرثقیل: بسته به نوع و ظرفیت جرثقیل، باید از موتور گیربکس‌هایی جهت جابجایی و حرکت استفاده کرد.
  • سیستم برق رسانی به جرثقیل دیواری: انتقال قدرت و نیروی الکتریکی از طریق این سیستم شامل فستون و تابلو برق و جاروبک و سیم ها انجام میگیرد.

چرا باید از جرثقیل دیواری استفاده کرد؟

جرثقیل‌های دیواری می‌توانند اجسام نسبتاً سنگین را با کارایی بالاتر و ایمن‌تر جابه‌جا کنند.

جرثقیل‌های دیواری مستقیماً برای حمایت از ستون‌های داخل دیوار سوار می شوند. بنابراین نیازی به پایه‌های پیچیده یا سیستم‌های پایه ندارند. 

جرثقیل‌های دیواری هزینه نصب را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. 

جرثقیل‌های دیواری نسبت به انواع دیگر سیستم‌های بالابر، در کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با نصب جرثقیل دیواری به بدنه یا ستون کارگاه، کاربران در فضای کف نیز صرفه جویی می‌کنند. به همین دلیل است که این جرثقیل‌ها گزینه‌هایی مناسب برای انبارهای تنگ یا فضاهای کاری کوچک هستند.

جرثقیل‌های دیواری در مقایسه با انواع دیگر تجهیزات بالابر، کوچک و قابل حمل هستند و از نظر اقتصادی هزینه نصب و اجرای نسبتاً پایینی دارند.

اما بهترین جرثقیل دیواری در صنایع متوسط و سنگین، جرثقیل های برند اروپایی مانند دماگ و اشتال و … می باشد که فیروزا به عنوان اولین و تنها نماینده رسمی این شرکت ها در ایران، به همراه تیم طراحی و تولید پیشرفته خود، بهترین جرثقیل ها را به شما ارائه می کند.

نکات مهم پیش از کار با جرثقیل دیواری

لازم است که هر فرد پیش از کار با جرثقیل دیواری، نسبت به نکات زیر آگاهی داشته باشد:

  • وزن نهایی بار حمل شده / مرکز جرم بار
  • نحوه آماده کردن بار جهت باربرداری
  • چگونگی کنترل بار در مراحل مختلف باربرداری
  • مطالعه دستور العمل کار و ایمنی جرثقیل

ایمنی و اصول اولیه کار با جرثقیل‌های دیواری

بعد از آگاهی نسبت به میزان بار و شیوه کار جرثقیل دیواری، به شما توصیه می‌کنیم که رعایت نکات زیر را برای ایمنی بیشتر در نظر بگیرید:

  • محل نصب جرثقیل دیواری را از پیش مشخص کنید تا مقدار چرخش بازوی مناسب را در زمان استفاده از وسیله بدست آورید.
  • مقدار بار و کالای مورد نظر باید با نوع جرثقیل دیواری همخوانی داشته باشد.
  • بار باید پس از قرار گرفتن روی جرثقیل به خوبی محافظت شود.
  • بار باید به صورت متوازن و متعادل روی جرثقیل قرار بگیرد.
  • حمل بار نباید به صورت ناگهانی متوقف شود.
  • پیش از کار کلیه اتصالات از نظر استحکام و شل نبودن کابل‌ها کنترل و چک شود.
  • هیچ باري نباید از بالای سر پرسنل عبور کند، محوطه قبل از عملیات باربرداری تخلیه شود.
  • هیچ کس بدون مجوز حق هدایت و استفاده از جرثقیل را ندارد.

کلام آخر؛ فیروزا، بهترین انتخاب طراحی، تولید و نصب جرثقیل دیواری

جرثقیل دیواری یکی از کارآمدترین و به صرفه‌ترین جرثقیل‌ها در حمل و نقل مصالح و بار است. این وسیله به دلیل نصب آسان، هزینه نگهداری پایین و قیمت مناسب و مقرون به صرفه، در صنایع مختلف و برای جابه‌جایی قطعات سنگین در کارگاه‌ها، سوله‌ها و سالن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت مهندسی فیروزا با بیش از نیم قرن سابقه درخشان در صنعت جرثقیل سازی است که انواع جرثقیل‌های دیواری را با تکنولوژی روز و بهترین کیفیت در ابعاد و ظرفیت های گوناگون و با تمام گونه های آن طراحی می‌کند. فیروزا همچنین نماینده رسمی جرثقیل دماگ آلمان در ایران است که می‌تواند با توجه به نیاز کارفرمایان، هر نوع جرثقیل صنعتی و جرثقیل کارگاهی را با مشخصات مختلف طراحی و تولید نماید.

خبرنامه فیروزا

تماشا تحول در صنعت

اگر عضوی از خانواده صنعت ایران هستید و هنوز عضو خبرنامه فیروزا نشده‌اید، با پر کردن فرم، عضوی از خانواده فیروزا شده و خبرنامه را دریافت کنید.

فرم دانلود خبرنامه فیروزا

جهت دانلود خبرنامه